هوش مصنوعي چه تغييراتي در مشاغل ايجاد خواهد كرد؟

در حال حاضر هوش مصنوعی توجه همه را به خود جلب کرده است، شركت‌هاي نرم‌افزاري بزرگ و كوچك، از جمله گوگل و مايكروسافت نرم افزارهاي هوش مصنوعی متنوعي را برای ایجاد ارائه ها، تحلیل و ورود داده ها، نوشتن محتوا، توليد تصاوير و … معرفی کرده اند كه شكل مشاغل را متحول خواهد كرد.

 

کسانی که به جای استفاده از این فرصت، مقاومت می کنند، لازم است دقت بيشتري در انتخاب‌هاي خود داشته باشند، چه ما بخواهيم و چه نخواهيم، هوش مصنوعی برخی از مشاغل را از بین خواهد برد، اما مشاغل جدیدی نیز خلق خواهد کرد!

 

در اینجا به تحولاتي كه هوش مصنوعي در زمينه مشاغل ايجاد خواهد كرد مي‌پردازيم:

هوش مصنوعی چگونه دنیا را دگرگون خواهد کرد- آیا هوش مصنوعی به دنیا کمک می کند یا به آن آسیب می زند؟

مانند هر فناوري نوظهور، همیشه کسانی هستند كه با آن مخالفت مي‌كنند؛ هوش مصنوعی هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، با ظهور ابزارهای جدید ai و افزایش خبرهای مربوط به آنها، اختلاف بین دو گروه نیز بیشتر خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بازار می گویند که هوش مصنوعی قابلیت ایجاد تحولات مثبت زیادی در جامعه را دارد که شامل افزایش بهره وری، بهبود مراقبت های سلامت و افزایش دسترسی به آموزش است و ما باید از هم اکنون خود را آماده کنیم.

 

دیگران می گویند، عمدتاً کسانی که در مشاغل انسانی که به صورت دستی انجام می شوند کار می کنند، هوش مصنوعی و رباتیک یک نیروی ویرانگر است و وقتی صحبت از آینده شغل می شود، فقط در حال سرقت مشاغل هستند. اما ربات‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند مشاغل جدید زیادی ایجاد کنند و به حل مشکلات پیچیده کمک کنند و زندگی روزمره ما را ساده تر و راحت تر کنند. نمي‌توان قاطعانه پاسخ داد،  اما بیشتر به نظر مي‌رسد که ai یک نیروی مثبت باشد تا یک نیروی منفی.

هوش مصنوعی چگونه بر مشاغل و اقتصاد اثر می گذارد؟

موسسه جهانی مک‌کنزی می‌گوید که با توجه به سطح متوسط جهانی از پذیرش و انتشار و پیشرفت‌های هوش مصنوعی که از شبیه‌سازی آن‌ها ناشی می شود، هوش مصنوعی تأثیر عمده ای بر افزایش فعالیت‌های اقتصادی جهانی در حدود 13 تریلیون دلار در آینده قابل پیش‌بینی و تا سال 2030 در حدود 16 درصد دارد.

همان گزارش ادامه داد که تا سال 2030، میانگین شبیه‌سازی نشان می‌دهد که حدود 70 درصد از شرکت‌ها انقلاب هوش مصنوعی را پذیرفته و حداقل یک نوع فناوری هوش مصنوعی را به كار گرفته‌اند. فوربس می‌گوید  هوش مصنوعي  این پتانسیل را دارد که یکی از مخرب‌ترین فناوری‌هایی باشد که در اقتصادهای جهانی توسعه خواهیم داد.

 

چه تغییراتی در مشاغل با هوش مصنوعی ایجاد می شود – تا سال 2030 چه تعداد شغل توسط هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد که هوش مصنوعي می تواند 300 میلیون شغل تمام وقت را از بین ببرد. این می تواند یک چهارم شغل های در ایالات متحده و اروپا را خنثی کند، اما ممکن است به معنای شغل های جدید و افزایش بهره وری نیز باشد. و در نهایت می تواند ارزش کل سالانه کالاها و خدمات تولید شده در سطح جهان را 7 درصد افزایش دهد. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که دو سوم شغل ها در ایالات متحده و اروپا «در معرض سطوح مختلف اتوماسیون هوش مصنوعی هستند» و حدود یک چهارم تمام شغل ها می‌توانند به طور کامل توسط هوش مصنوعی انجام شوند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا و OpenAI بيان کردند برخی از کارگران تحصیلکرده یقه سفید که تا 80000 دلار در سال درآمد دارند، بیشتر از همه تحت تأثیر اين فناوري قرار می گیرند.

فوربس همچنین می گوید که بر اساس گزارش MIT و دانشگاه بوستون، هوش مصنوعی تا سال 2025 جایگزین دو میلیون کارگر تولیدی خواهد شد.

مطالعه ای توسط موسسه جهانی مک کنزی گزارش می دهد که تا سال 2030، حداقل 14 درصد از کارمندان در سراسر جهان ممکن است به دلیل دیجیتالی شدن، رباتیک و پیشرفت های هوش مصنوعی نیاز به تغییر شغل خود داشته باشند.

 

چه مشاغلی به احتمال زیاد خودکار می شوند؟

  1. خدمات مشتریان

بیشتر تعاملات انسانی با خدمات مشتریان ديگر، از طریق تلفن و با کارکنان انسانی که در خطوط حضور فيزيكي دارند انجام نمی شود. اغلب اوقات، سوالات و مشکلات مشتریان تکراری است. پاسخ به این سوالات نیازی به هوش هیجانی یا اجتماعی بالایی ندارد. بنابراین، هوش مصنوعی می تواند برای ارائه پاسخ های خودکار به سوالات متداول استفاده شود.

  1. پذیرش

اکثر شرکت ها در سراسر جهان در حال حاضر از روبات ها در پذیرش خود استفاده می کنند. حتی تماس‌ها هم اکنون توسط هوش مصنوعی مدیریت می‌شوند. به عنوان مثال، AimeReception  می تواند ببیند، گوش دهد، بفهمد و با مهمانان و مشتریان صحبت کند.

  1. حسابداري

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از اتوماسیون و هوش مصنوعی برای شیوه های حسابداری خود استفاده می کنند. خدمات حسابداری مبتنی بر هوش مصنوعی با توجه به اینکه به عنوان خدمات مبتنی بر ابر در دسترس هستند، یک سیستم حسابداری کارآمد و انعطاف پذیر و امنیت را ارائه می دهند. با استفاده از الگوریتم‌های AI، هوش مصنوعی اطمینان حاصل می‌کند که داده‌ها به درستی جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل می‌شوند. استفاده از خدمات حسابداری هوش مصنوعی به طور قابل توجهی هزینه کمتری نسبت به پرداخت حقوق یک کارمند برای انجام همان کار دارد.

  1. فروشندگي

 

دورانی که شرکت ها برای فعالیت های تبلیغاتی و خرده فروشی به فروشندگان نیاز داشتند، در حال گذر است. تبلیغات به سمت وب و مناظر رسانه های اجتماعی تغییر کرده است. قابلیت‌های بازاریابی هدف داخلی در رسانه‌های اجتماعی به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد محتوای سفارشی برای انواع مختلف مخاطبان ایجاد کنند.

  1. تحقیق و تحلیل

زمینه های تجزیه و تحلیل داده ها و تحقیقات حوزه هایی هستند که در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی را به عنوان روشی برای ساده سازی فرآیند و شناسایی داده های جدید بدون کمک انسانی اجرا می کنند. قدرت پردازش کامپیوترهای مدرن امکان مرتب‌سازی، برون‌یابی و تحلیل کارآمد داده‌ها را فراهم می‌کند. با ادامه پیشرفت هوش مصنوعی، ممکن است نیازی به ایفای نقش انسان در تجزیه و تحلیل داده ها و تحقیقات نباشد.

  1. انبارداري

فروش آنلاین صنعتی است که به طور پیوسته در حال رشد است و با نیاز روزافزون به فرآیندها و سیستم های خودکار همراه است که به طور موثر سفارشات را برای تحویل به کامیون ها ارسال می کند. یکی از حوزه‌های تمرکز برای ساده‌سازی فرآیند، استفاده از اتوماسیون بوده است. اتوماسیون اولیه و پیاده سازی مصنوعی در یک انبار امکان دسترسی آسان به سیستم های کامپیوتری را برای مکان یابی بسته ها و هدایت کارکنان فراهم می کند و هوش مصنوعی آینده حتی ممکن است افزایش ظرفیت حمل و نقل، بازیابی و بارگیری مکانیزه را نيز انجام دهد.

  1. كاركنان بیمه

هنگام ارزیابی دوام متقاضیان بیمه، مهمترین کار اغلب در تجزیه و تحلیل داده های موجود و اعمال آن در مجموعه ای از فرمول ها یا ساختارها است. اتوماسیون می تواند به راحتی این وظایف را تکمیل کند و به طور مداوم برای انجام وظایف پیچیده تر سازگار می شود، که ممکن است تعداد بیمه گران مورد نیاز یک شرکت را کاهش دهد.

  1. خرده فروشی

ایستگاه‌های تسویه‌حساب در فروشگاه‌ها نمونه‌ای از اتوماسیون در حوزه خرده‌فروشی هستند و در خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های باکس بزرگ شهرت یافته‌اند. شركت‌ها مي‌توانند با استفاده از ابزارهاي مخصوص، كار اسكن و محاسبه قيمت محصولات را به هوش مصنوعي بسپارند. يا اينكه به مشتريان اجازه دهند خودشان بخشي از اين كار را انجام دهند، اگرچه اجازه دادن به مشتریان برای اسکن اقلام خود می تواند موارد سرقت را افزایش دهد، این مسأله با کاهش نیاز به استخدام کارمند، صرفه جویی در هزینه ها را درپي خواهد داشت.

چگونه به سرعت حرفه خود را تغییر دهیم

کارشناسان می گویند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با ایجاد مشاغلی بیشتر از جایگزینی به کارگران کمک می کند. گفتنی است، برای سوار شدن بر موج و ایجاد یک حرفه جدید، باید مهارت های لازم برای انجام کار را کسب کرده باشید. اگر در معرض هوش مصنوعی هستید و به دنبال تغییر در نقشی متمرکز بر هوش مصنوعی هستید، نشان دادن دانش و تجربه خود در زمینه توسعه هوش مصنوعی و ادغام آن در شغلتان، می تواند به شما برتری دهد.

 

برای به دست آوردن مهارت هایی که از دیگران متمایز شوید، باید: مهارت های فنی خود را افزایش دهید، دوره های آنلاین را بگذرانيد، صنعت را درک کنید، تجربه کاری کسب کنید و مهارت های نرم خود را توسعه دهید. هوش مصنوعی به تحقیقات و همکاری گسترده نیاز دارد زیرا هنوز یک حوزه نوظهور است. مهارت های نرم به شما کمک می کند تا خودتان را از سایر توسعه دهندگانی که فقط مهارت های فنی دارند متمایز کنید.

کدام مشاغل با ai جایگزین نمی شوند؟

به طور گسترده ای تبلیغ می شود که ai مشاغل بیشتری نسبت به مشاغلي كه از بين مي‌برد، ایجاد می کند. علاوه بر این، بسیاری از صنایع خاص نفس راحتی می کشند که هوش مصنوعي شغل و معیشت آنها را تهدید نمی کند. مشاغل غير قابل جايگزيني كامل، مشاغلی هستند که شامل کارهای تکراری نمی شوند و مستعد اختلال هستند.

  1. معلمي

معلمان اغلب یک نقطه مرجع برای بسیاری از ما هستند. اغلب، تصمیمات تحصیلی ما تا حدی بر اساس میزان الهام بخشی یک معلم خاص با ما در سال های قبل است. به همه این دلایل، تقریبا غیرممکن است که در آینده تجربه تدریس کاملا دیجیتالی داشته باشیم. اما به طور يقين بايد معلمان با استفاده از اين فناوري بتوانند راندمان كار خود را افزايش دهند.

  1. وکالت و قضات

این مواضع دارای یک جزء قوی از مذاکره، استراتژی و تجزیه و تحلیل موردی هستند. تا حد زيادي بستگي به تجربه شخصی و دانش هر متخصص دارد. این امر مستلزم مجموعه خاصی از مهارت‌ها است تا بتوان در سیستم‌های حقوقی پیچیده پیمایش کرد و در دفاع از موکل در دادگاه استدلال کرد. در مورد بررسی تمام جنبه های مختلف محاکمه و تصمیم گیری نهایی بايد عوامل انساني دخيل باشد.

  1. مدیريت

مدیریت تیم ها در داخل یک سازمان یک امر رهبری است و این مجموعه ای از رفتارها نیست که بتوان آن را در یک کد نوشت و به صورت خطی پردازش کرد. مدیر عامل همچنین فردی است که مسئول به اشتراک گذاشتن ماموریت و ارزش افزايي برای تیم است. خیلی بعید است که سرمایه‌گذاران در شرکتی که توسط روبات‌ها یا الگوریتم‌ها مدیریت می‌شود، احساس راحتی کنند.

  1. مدیريت منابع انسانی

اگرچه ai به فرآیند استخدام کمک می‌کند تا بررسی رزومه‌ها را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر کند، اما مدیران منابع انسانی همچنان وظایف بسیار مهمی را در داخل سازمان پوشش می‌دهند. استخدام متخصصان جدید تنها بخشی از اختیارات آنهاست. آنها همچنین یک موقعیت کلیدی در داخل سازمان برای حفظ انگیزه کارکنان، تشخیص زودهنگام علائم نارضایتی و مدیریت آنها در صورت امکان هستند.

  1. روانشناسي و روانپزشکي

اگرچه بسیاری از فناوری‌های تشخیص چهره در حال حاضر برای توسعه مراقبت و پشتیبانی اولیه مشاوره هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، با توجه به تقاضای رو به رشد، سلامت روان موضوع بسیار حساسی است. وقتی صحبت از حمایت از افراد برای موفقیت در زندگی در تمام جنبه‌هایی که می‌تواند مستلزم آن باشد، لمس انسانی و حضور يك انسان كاملاً ضروری است.

  1. جراحي

 

مطمئناً، فناوری به طور جدی دقت را افزایش داده است که امروزه ما قادر به  تشخیص بیماری ها در هر گزارش پزشکی هستیم. میکرو رباتیک همچنین دقت جراحان را هنگام انجام عمل افزایش می دهد و روش های کمتر تهاجمی را ممکن می کند. اما جراح بودن مستلزم توانایی برقراری ارتباط با بیمار در سطوح مختلف و در عین حال در نظر گرفتن تعداد زیادی از فاکتورهای تحت بررسی است. تجربه، دانش و مهارت های به دست آمده در طول سال ها همه عواملی هستند که باید در چند دقیقه در طول یک عملیات فشرده شوند.

  1. تحلیلگران سیستم کامپیوتری

مهم نیست چقدر خودکار می شویم، همیشه نیاز به حضور انسانی وجود خواهد داشت که بتواند کارهای تعمیر و نگهداری، به روز رسانی، بهبود، تصحیح و راه اندازی سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری پیچیده ای را که اغلب به هماهنگی بین بیش از یک تخصص نیاز دارد، انجام دهد. بررسی قابلیت‌های سیستم، کنترل گردش کار و بهبود زمان‌بندی و افزایش اتوماسیون تنها بخشی از كار یک تحلیلگر سیستم کامپیوتری است، حرفه‌ای که در سال‌های اخیر تقاضای زیادی هم داشته است.

 

تا سال 2025 چند شغل از دست خواهد رفت؟

مجمع جهانی اقتصاد تخمین زده است که هوش مصنوعی تا سال 2025 جایگزین حدود 85 میلیون شغل خواهد شد. Freethink می گوید که 65 درصد مشاغل خرده فروشی می توانند تا آن سال خودکار شوند و می گوید که این تا حد زیادی به دلیل پیشرفت های فناوری و افزایش هزینه ها و دستمزدها است.

تا سال 2030 چند شغل از دست خواهد رفت؟

PwC تخمین می‌زند که تا اواسط دهه 2030، تا 30 درصد مشاغل می‌توانند خودکار شوند و وسايط نقلیه خودران و سایر ماشین‌هاي خودكار جایگزین بسیاری از کارهای دستی می‌شوند و سهم آنها از اشتغال بالاتر خواهد بود. در موج اول و دوم، تخمین می زنند که امور اداری و سایر وظایف اداری می توانند در معرض خطر بیشتری از اتوماسیون هوش مصنوعي باشند.

 

چگونه هوش مصنوعی را در آغوش بگیریم و مهارت هایی را برای استفاده از این فناوری جدید بیاموزیم

ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید در کار خود با هوش مصنوعی آشنا شوید تا به پیشرفت شغلی خود کمک کنید. برای عقب نماندن در عصر هوش مصنوعی، توسعه مهارت‌های جدید و انطباق با بازار کار در حال تغییر ضروری است. در اینجا چند استراتژی برای پیشرو ماندن در عصر هوش مصنوعی آورده شده است:

  1. از یادگیری مادام العمر استقبال کنید

در عصر هوش مصنوعی، یادگیری مداوم و انطباق با فناوری‌ها و روش‌های جدید کار بسیار مهم است. این به معنای شرکت در دوره‌ها، شرکت در کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها و به‌روز ماندن از آخرین روندهای صنعت خود است.

  1. مهارت های نرم را توسعه دهید

در حالی که هوش مصنوعی در انجام کارهای روتین عالی است، اما هنوز از تکرار هوش هیجانی و خلاقیت انسان فاصله زیادی دارد. توسعه مهارت های نرم مانند ارتباط، حل مسئله و همکاری در عصر هوش مصنوعی بسیار مهم خواهد بود.

  1. چابک باشید

در عصر هوش مصنوعی، توانایی انطباق سریع با شرایط در حال تغییر، نكته کلیدي خواهد بود. این بدان معناست که مایل به یادگیری مهارت های جدید، پذیرفتن مسئولیت های جدید و چرخش به مسیرهای شغلی جدید باشید.

  1. تخصص

با فراگیرتر شدن هوش مصنوعی، تقاضا برای کارگرانی با مهارت ها و دانش تخصصی افزایش می یابد. با توسعه تخصص در یک زمینه خاص، می توانید ارزش خود را برای کارفرمایان افزایش دهید و خود را در بازار کار متمایز کنید.

 

بعضي‌ها ظاهراً به این نتیجه رسیده‌اند که ai میلیون‌ها شغل را می‌گیرد و مردم را ناراضي مي‌كند، در حالی که آنهایی که برای آن برنامه‌ريزي كرده، آماده پذیرش تغییر هستند، می‌گویند که ai توانایی ایجاد انواع شغل‌های جدید بیشتری نسبت به قبل دارد.

با این حال، به نظر می رسد که مقاومت بیهوده است و مردم باید بپذیرند که هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره ما است. هر نقش شغلی باید با در نظر گرفتن راه حل های کارآمد و مقرون به صرفه ای که به ارمغان می آورد، آن را بپذیرد. این به افراد اجازه می دهد تا با خودکار کردن فرآیندهای تصمیم گیری و کارهای خسته کننده بر روی اهداف خلاقانه تر تمرکز کنند.

هوش مصنوعی نوید بزرگی را برای پیشبرد کسب و کارها، خودکارسازی فرآیندهای تولید و ارائه بینش های ارزشمند ارائه می دهد. هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در صنایع مختلف از جمله لجستیک، تولید و امنیت سایبری استفاده می شود. کسب‌وکارهای کوچک نیز در ایجاد نرم‌افزار تشخیص گفتار برای دستگاه‌های تلفن همراه پیشرفت سریعی داشته‌اند.

برای پيشرفت در عصر هوش مصنوعی، پذیرش یادگیری مادام‌العمر، توسعه مهارت‌های نرم، چابک بودن و تخصص در یک زمینه خاص ضروری است. با توسعه این مهارت ها و انطباق با بازار کار در حال تغییر، کاركنان می توانند در عصر هوش مصنوعی پیشرفت کنند و از فرصت هایی که ارائه می دهد استفاده کنند.

در آكادمي هوش مصنوعي زهرا سليمي، به دنبال اين هستيم كه آموزش‌هاي سريع و كاربردي را آماده نماييم تا به شما در همسو شدن با فناوري هوش مصنوعي كمك كنيم.

صفحه اينستاگرام ما را دنبال كنيد.  Zahrasalimi.ai