ربات گفتگو از زمان آغاز به کار خود در اواخر سال 2022، موجی از احساسات را در دنیای آموزش ایجاد کرده است. در حالی که برخی در مورد امکاناتی که به ارمغان می آورد هیجان زده هستند، برخی دیگر نسبت به پیامدها و چالش های گسترده آن بسیار نگران هستند.

اما صرف نظر از اینکه شما ممکن است در کجای طیف قرار بگیرید، من بر این واقعیت اعتقاد دارم که باید برای درک ربات گفتگو و توانایی‌های آن وقت بگذاریم. و البته، هیچ راهی بهتر از این نیست که چیزی را به درستی درک کنید و خودتان آن را امتحان کنید!

در هر حال نمي‌توانيد این واقعیت را نادیده بگیرید که یک ربات چت اکنون می‌تواند یک غزل به سبک شکسپیر را در کمتر از پنج ثانیه بنویسد.

در زیر، چند نکته کلیدی را  گردآوری کرده‌ام تا به شما در استفاده مؤثرتر و مسئولانه‌تر از ربات گفتگو کمک کند.
نکته 1: درک کنید که چگونه کار می کند ⚙️

ربات گفتگو نمونه‌ای از هوش مصنوعی مولد است، نوعی هوش مصنوعی که برای ایجاد محتوای جدید به جای تجزیه و تحلیل داده های موجود طراحی شده است. این بر روی مجموعه داده عظیمی از متن از اینترنت آموزش داده شده است، که به آن اجازه می دهد تا در عرض چند ثانیه پاسخ هایی شبیه انسان را ایجاد کند.

ربات گفتگو با شناسایی الگوها و زمینه از داده‌های آموزشی خود، پاسخ‌هایی را برای درخواست‌های شما پیش‌بینی می‌کند و تولید می‌کند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که محتوایی را که ایجاد می کند به درستی درک نمی کند و دانش آن به اطلاعات موجود در داده های آموزشی محدود می شود.

دانستن این مفاهیم اساسی به شما کمک می کند تا پیام های موثرتری ایجاد کنید و توانایی ها و محدودیت های ربات گفتگو را بهتر درک کنید.
نکته ۲: اعلان‌های واضح و مشخص بنویسید

به این فکر کنید که می‌خواهید ربات گفتگو چه کاری انجام دهد – شاید به یک سؤال پاسخ دهید، ایده‌هایی ایجاد کنید یا محتوایی برای تجزیه و تحلیل دانش‌آموزان ایجاد کنید. هر چه که باشد، به یک اعلان واضح نیاز دارید. هر چه در پیام های خود دقیق تر باشید، احتمالاً نتایج بهتری خواهید گرفت.

از زبان مختصر و عبارات اعلانات خود به عنوان سؤال یا عباراتی استفاده کنید که مستقیماً به اطلاعات، محتوا یا خروجی مورد نظر می پردازد. برای بهترین نتایج، دستورالعمل های دقیقی را ارائه دهید که شامل یک موضوع و هدف خاص، اطلاعات زمینه و زمینه مربوطه، مخاطبان هدف و طول پاسخ دلخواه شما باشد. همچنین می‌توانید قالب و لحن پاسخی را که به دنبال آن هستید مشخص کنید یا نمونه‌هایی برای تقلید ربات گفتگو ارائه دهید.
نکته 3: آزمایش و پیگیری 🔎

ربات گفتگو ابزار قدرتمندی است، اما ممکن است برای دریافت بهترین پاسخ، بیش از یک اعلان طول بکشد. ممکن است لازم باشد سؤالات بعدی بپرسید، اطلاعات بیشتری ارائه دهید یا پاسخی را دوباره ایجاد کنید.

اگر در همان پنجره چت بمانید، هوش مصنوعی ورودی قبلی خود را به خاطر می‌سپارد (یعنی همه چیزهایی که به تازگی در آن تایپ کرده‌اید). این امر باعث می‌شود هوش مصنوعی بتواند زمینه و اطلاعاتی را که قبلاً به اشتراک گذاشته‌اید بسازد. همچنین سابقه چت شما را ذخیره می کند تا بتوانید بعداً به آن مراجعه کنید یا مکالمه را ادامه دهید.
نکته 4: ربات گفتگو را به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید

به خاطر داشته باشید که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی نباید به عنوان محصول نهایی در نظر گرفته شود. در عوض، زمانی که به عنوان شروع یک فرآیند خلاقانه، شبیه به یک جلسه طوفان فکری یا یک پیش نویس خام، استفاده می شود، بسیار مؤثر است.

از پیشنهادات هوش مصنوعی به عنوان پایه ای برای ایجاد و ایجاد جرقه ایده های خود استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه محتوا با نیازها و سبک خاص شما مطابقت دارد، آماده باشید تا در صورت لزوم آن را اصلاح و ویرایش کنید.
نکته 5: برای صرفه جویی در زمان از ربات گفتگو استفاده کنید ⏰

ربات گفتگو می تواند به معلمان در صرفه جویی در وقت در کارهایی مانند برنامه ریزی درسی، نمره دهی و ارائه بازخورد کمک کند. هنگام استفاده از این ابزار این را در نظر داشته باشید و روی اعلان‌هایی تمرکز کنید که می‌توانند به شما در ساده‌سازی حجم کارتان کمک کنند.

برای کمی الهام گرفتن، این فهرست بزرگ از 50 درخواست صرفه جویی در زمان برای معلمان را بررسی کنید.
نکته 6: از قضاوت حرفه ای خود استفاده کنید 🗒️

در حالی که ربات گفتگو می تواند بینش ها و پیشنهادات مفیدی را ارائه دهد، به یاد داشته باشید که این فقط یک ابزار است. نمی تواند به طور کامل قضاوت حرفه ای و تخصص یک انسان را تکرار کند.

از قضاوت حرفه ای خود برای بررسی و ارزیابی محتوای تولید شده با نگاه انتقادی استفاده کنید. برای اطمینان از صحت، مرتبط بودن و مفید بودن آن، باید دانش و تجربه خود را به کار ببرید.
نکته 7: از حریم خصوصی دانش آموزان محافظت کنید

هنگام استفاده از ربات گفتگو ، مراقب حریم خصوصی دانش آموزان باشید. ربات گفتگو ورودی هایی را که دریافت می کند پردازش می کند، بنابراین مهم است که از اشتراک گذاری هرگونه اطلاعات شناسایی شخصی (PII) یا داده های حساس خودداری کنید. این ممکن است شامل نام، تاریخ تولد، سوابق تحصیلی یا سابقه انضباطی باشد.

اساساً از به اشتراک گذاشتن هر گونه اطلاعاتی که می تواند به طور منحصر به فرد دانش آموز را شناسایی کند یا جنبه های حساس زندگی شخصی یا تحصیلی آنها را آشکار کند، خودداری کنید.
نکته 8: حفاظت از مالکیت معنوی دانش آموزان ✏️

ممکن است نکاتی را در رسانه های اجتماعی مشاهده کرده باشید که نشان می دهد ربات گفتگو می تواند برای ایجاد بازخورد در مورد نوشتن دانش آموزان استفاده شود. در حالی که از ربات گفتگو می‌توان برای پشتیبانی از فرآیند بازخورد استفاده کرد، من توصیه نمی‌کنم نمونه‌های نوشتن دانش‌آموز را مستقیماً بدون کسب رضایت دانش‌آموز به طور مستقیم در ربات گفتگو ارسال کنید.